Pęknięta sprężyna – co zrobić?
Jeżeli pękła Ci sprężyna w bramie to …wezwij fachowca (osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje). Jeżeli uważasz, że potrafisz sam sobie poradzić, to przed poluzowaniem pierwszej śruby głęboko się zastanów jakie będą tego konsekwencje. To nie żart – grozi okaleczeniem.
Wytrzymałość sprężyn
Sprężyna jak każdy element ma prawo się zużyć. Jest to konsekwencja wypracowania. Została ona zaprojektowana do wykonania zadanej pracy i się z tego wywiązała. W bramach garażowych sprężyna powinna wytrzymać min.10 000 cykli, w przemysłowych 25 000. Sprężyny wzmocnione mogą mieć jeszcze większą wytrzymałość – nawet ponad 100 000 cykli. W rzeczywistości, w serwisowanej bramie, wytrzymują nawet 2-3x więcej. W przypadku jednak pęknięcia należy wymienić wszystkie zamontowane.
Jak wymienić sprężyny w bramie?
Najprościej zadzwoń do firmy, która wykonuje coroczne przeglądy Twojej bramy. Jeżeli ich nie robiłeś to skontaktuje się ze sprzedawcą. W każdym przypadku – uprościsz rozmowę – jak będziesz znał parametry sprężyn. W bramach Hörmann – które oferujemy – w zależności rodzaju bramy oznaczenie sprężyny znajdziesz w bramie:

– uchylnej
Każdy z dwóch zestawów / pakietów sprężyn bramie uchylnej posiada identyczny zestaw sprężyn. W zależności od ciężaru i wielkości skrzydła w pakiecie może być od 3 do 9 sprężyn.
Trzycyfrowy numer pakietu wybity jest na uchwycie spinającym wszystkie sprężyny zamocowanym do płaskownika z podłużnymi otworami („fasolkami”). Otwory służą do regulacji naciągu sprężyn.
Sprężyny wymieniamy kompletami. Nie ma możliwości zakupu pojedynczej sprężyny.
– segmentowej ze sprężynami rozciągliwymi
Podobnie jak w bramie uchylnej, mniejsze bramy segmentowe bramy wyposażone są w zestawy sprężyn rozciągliwych zamontowanych w prowadnicach pionowych. Należy zwrócić uwagę, że w tych pakietach jedna sprężyna montowana jest w drugiej.
Numer zestawu sprężyn znajduje się na aluminiowej tabliczce zamontowanej do trzpienia rolki przez którą przechodzą linki.
W nowych bramach numer nadrukowany jest na tabliczce znamionowej przyklejonej od wewnątrz do okucia segmentu.


– ze sprężynami skrętnymi
Duże bramy segmentowe (lub mniejsze na życzenie klienta) posiadają sprężyny skrętne zamontowane na wale w nadprożu lub w przypadku prowadzenia niskiego na końcu prowadnic poziomych.
Numer sprężyny wybity jest na aluminiowej tabliczce opasającej pierwszy jej zwój. Numer poprzedzony jest literą „L” lub „R” świadczącej o kierunku nawinięcia sprężyny. Znależć go można również wydrukowanego na tabliczce znamionowej bramy.
Jak zwymiarować sprężynę skrętną w bramie przy braku oznaczeń.
Zdarza się, że sprężyna w bramie nie posiada tabliczki. Odpadła, uszkodziła się lub kupiliśmy nieorginalną sprężynę bez oznaczeń. W takim przypadku najlepiej wezwać serwis lub samemu ją zwymiarować. Jak to zrobić?

– zwymiarować średnicę wewnętrzną,
– zmierzyć długość sprężyny, rozwiniętej sprężyny (najlepiej doprowadzić zwoje do pozycji w której linia naciągu jest w jednym ciągu),
– określić grubość drutu (najlepiej zmierzyć długość 10 zwoi i podzielić wynik pomiaru przez 10),
– określić kierunek nawinięcia (z której strony bramy patrząc od wewnątrz zamontowana jest sprężyna).