Pęknięta sprężyna – co zrobić?

Pęknięta sprężyna? Jeżeli pękła Ci sprężyna w bramie to …wezwij fachowca (osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje). Jeżeli uważasz, że potrafisz sam sobie poradzić, to przed poluzowaniem pierwszej śruby głęboko się zastanów jakie będą tego konsekwencje. Należy pamiętać, że  grozi przy tym okaleczenie.

Wytrzymałość sprężyn

Sprężyna jak każdy element ma prawo się zużyć. Jest to konsekwencja wypracowania. Została ona zaprojektowana do wykonania zadanej pracy i się z tego wywiązała. W bramach garażowych sprężyna powinna wytrzymać min.10 000 cykli, w przemysłowych 25 000. Sprężyny wzmocnione mogą mieć jeszcze większą wytrzymałość – nawet ponad 100 000 cykli. W rzeczywistości, w serwisowanej bramie, wytrzymują nawet 2-3x więcej niż zadeklarował producent. W przypadku jednak pęknięcia jednej sprężyny należy jednak wymienić wszystkie zamontowane.

Jak wymienić sprężyny w bramie?

Najprościej zadzwoń do firmy, która wykonuje coroczne przeglądy Twojej bramy. Jeżeli ich nie robiłeś to skontaktuje się ze sprzedawcą. W każdym przypadku – uprościsz rozmowę – jak będziesz znał parametry sprężyn. W bramach Hörmann – które oferujemy – w zależności rodzaju bramy oznaczenie sprężyny znajdziesz w bramie:

– uchylnej

Każdy z dwóch zestawów / pakietów sprężyn bramie uchylnej posiada identyczny zestaw sprężyn. W zależności od ciężaru i wielkości skrzydła w pakiecie może być od 3 do 9 sprężyn.

Trzycyfrowy numer pakietu wybity jest na uchwycie spinającym wszystkie sprężyny zamocowanym do płaskownika z podłużnymi otworami („fasolkami”). Otwory służą do regulacji naciągu sprężyn.

Sprężyny wymieniamy kompletami. Nie ma możliwości zakupu pojedynczej sprężyny.

– segmentowej ze sprężynami rozciągliwymi

Podobnie jak w bramie uchylnej, mniejsze bramy segmentowe  wyposażone są w zestawy sprężyn rozciągliwych zamontowanych w prowadnicach pionowych. Należy zwrócić uwagę, że w tych pakietach jedna sprężyna montowana jest w drugiej.

Numer zestawu sprężyn znajduje się na aluminiowej tabliczce zamontowanej do trzpienia rolki przez którą przechodzą linki.

W nowych bramach numer nadrukowany jest także na tabliczce znamionowej przyklejonej od wewnątrz do okucia segmentu.

– ze sprężynami skrętnymi

Duże bramy segmentowe (lub mniejsze na życzenie klienta) posiadają sprężyny skrętne zamontowane na wale w nadprożu lub w przypadku prowadzenia niskiego na końcu prowadnic poziomych. 

Numer na pękniętej sprężynie wybity jest na aluminiowej tabliczce opasającej pierwszy jej zwój. Numer poprzedzony jest literą „L” lub „R” świadczącej o kierunku nawinięcia sprężyny. Znaleźć go można również wydrukowanego na tabliczce znamionowej bramy.

Jak zwymiarować sprężynę skrętną w bramie przy braku oznaczeń?

Zdarza się, że sprężyna w bramie nie posiada tabliczki. Odpadła, uszkodziła się lub kupiliśmy nieoryginalną sprężynę bez oznaczeń. W takim przypadku najlepiej wezwać serwis najpierw jednak można samemu ją zwymiarować. Jak to zrobić?

– zwymiarować średnicę wewnętrzną,

– zmierzyć długość sprężyny, rozwiniętej sprężyny (najlepiej doprowadzić zwoje do pozycji w której linia naciągu jest w jednym ciągu),

– określić grubość drutu (najlepiej zmierzyć długość 10 zwoi i podzielić wynik pomiaru przez 10),

– określić kierunek nawinięcia (z której strony bramy patrząc od wewnątrz zamontowana jest sprężyna).

Podsumowując: sprężyny wymieniaj tylko w komplecie zlecając tą czynność fachowcowi (nieumiejętna wymiana grozi uszkodzeniem ciała).