Wyginanie segmentów w bramach – efekt bimetaliczny
Wyginanie segmentów w bramach garażowej jest wynikiem efektu bimetalicznego. Wybierając bramę do garażu rozpatrujesz wyroby różnych producentów. Kierujesz się ceną. Właściwościami termicznymi. Wzorem i kolorem. I w tym ostatnim najbardziej objawia się problem efektu bimetalicznego.
Powstaje on w elemencie, który zbudowany jest z dwóch metali/blach. Kiedy element bimetalu ulega podgrzewaniu, naturalnie rozszerza się w różnym stopniu i czasie. W przypadku sztywnego zamocowania skutkiem tego zjawiska będzie wygięcie się elementu.
W przypadku bram garażowych naprężenia wywołane rozszerzalnością cieplną powodują odkształcanie się płaszcza bramy. Stopień odkształcenia uzależniony jest od różnicy temperatur między zewnętrzną, a wewnętrzną stroną bramy. Gdy różnica ta jest niewielka, odkształcenia mogą być odwracalne. Metal powraca wówczas do swojego pierwotnego kształtu.
Jakie bramy są najbardziej narażone na efekt bimetaliczny?
Na wyginanie segmentów najbardziej narażone są bramy w najmodniejszych ostatnio kolorach: antracytowym, grafitowym czy ciemnobrązowym. Bramy w takich barwach pięknie wyglądają. Idealnie komponują się z innymi elementami małej architektury. Bez wątpienia są jednak bardziej narażone na odkształcanie niż modele w jasnych kolorach. Podczas upałów płaszcz bramy w ciemnym kolorze może rozgrzać się nawet do 700C, szczególnie gdy garaż usytuowany jest po nasłonecznionej stronie domu.
Miejscami podwyższonego ryzyka są elewacje południowe, wschodnie i południowo-wschodnie. Ze względu na nasłonecznienie, ogromna różnica między temperaturą zewnętrznej powierzchni bramy, a temperaturą powierzchni wewnętrznej może spowodować łukowate wygięcie segmentów na zewnątrz garażu. Im większe bramy, tym bardziej się wyginają. Efekt – nieszczelność, a nawet blokowanie bramy w prowadnicy.
Jak zminimalizować skutki efektu bimetalicznego?
Efekt bimetaliczny jest zjawiskiem naturalnym związanym z prawami fizyki, na które nie mamy wpływu. Nie świadczy on o technicznej wadzie produktu. Możemy jednak zminimalizować jego skutki poprzez zastosowanie wzmocnień usztywniających segmenty w bramie. Wzmocnienia to najczęściej ceowniki lub zetowniki zamontowane po wewnętrznej stronie bramy, na każdym segmencie.
W oferowanych przez nas bramach firmy Hormann producent standardowo wyposaża bramy o szerokości ponad 5010 mm we wzmocnienia, a w przypadku kolorów ciemnych już od szerokości 4510 mm. W węższych bramach można je zamówić łącznie z bramą. Ze względu na dopasowanie kolorystyczne wzmocnienia pomimo odstawania od płaszcza gubią się na tle bramy.
Wzmocnienia można zamontować w bramie segmentowej również już eksploatowanej. Trzeba jednak mieć na uwadze, ze zwiększają one masę płaszcza bramy i mogą skutkować koniecznością wymiany sprężyn, które nie zrównoważą ciężaru.
Wnioski
Podsumowując: wybierając bramę weź pod uwagę również możliwość wyginania segmentów bramy. Po pierwsze kolor: im ciemniejszy tym bardziej się objawia. Po drugie ekspozycja na promienie słoneczne: im bardziej brama narażona tym gorzej. I na koniec: szerokość bramy: czym szersza tym bardziej się odkształca.
Pingback: Dlaczego brama garażowa piszczy? Czy wystarczy ją tylko nasmarować? - e-drzwi.pl